časopis na obrodu rodnej kultúry, prírodného života a duchovna

hlavná stana

 

VEDOMECKÉ BUDENIE

Budenie rodného ducha živou, slovom a hudbou

23.9.10

Bolo to asi v 3.roku veku obnoveného prírodného veku, keď sme založili novodrevnú tradíciu vedomeckého (rodného) budenia. Nazvali sme ho Devínske budenie, keďže doteraz bývalo na posvätnom sútoku Dunaja a Moravy. Bolo to okrem iného aj nadviazanie na výstupy štúrovského hnutia na devínsky hrad. Mnoho ľudí pri ohni v lužnom devínskom lesíku slávnostne prijalo meno. 

 

Devínske budenia boli svojrázne pôstom jedla, spánku a slova, s výnimkou slov, ktoré sa týkali obrody rodného duchovna. Bolo v ňom mnoho hudby, hlavne koncoviek , ale aj novodrevných a ľudových piesní. Boli to dejinné okamihy, nenaplánované, ale skutočné, keď sme preborili hate hradnej správy a na hradenom nádvorí opäť zazneli slovenské piesne. Boli to koncerty ozvučené len našimi dušami, hlasivkami, strunami... A boli to tiež dejinné čarovné okamihy, keď bez jediného plagátu sa pod hradom rozospievala stovka ľudí a to tak, že sa aj dunajské ryby nad hladinu vynárali. Podarilo sa nám v tej dobe sústrediť silu, ktorou sme napomáhali spojeniu s verejnosťou, ale i povzbudeniu vlastnej sily, čo boli podstatné dôvody budenia. V tomto roku nastala zmena.

 

Z DEVÍNA NA MEDZU

 

Zmenili sme miesto a čiastočne aj priebeh budenia. Stretávame sa vo vedomeckom stredisku Na Medzi. Takisto bude dobré, ak sa sústredíme a dodržíme pôst slova. S výnimkou jedinej veci – obrody rodnej kultúry – rodného duchovna. Toto však môže byť čarovnou niťou, ktorá sa preplieta všetkými oblasťami života. Lepšie povedané, všetky oblasti života sú ňou pretkané, takže slov môže byť veľa. Ako bytosti na vedomeckom chodníku by sme mohli pokračovať v cibrení ducha a vo vedomom usmerňovaní živy slova. To znamená okrem iného, že sa na to pripravíme. Neuspokojíme sa s podhodenými sústami názorových časopisov a názorových spravodajstiev, ale poctivým vzdelávaním preskúmame si o veci, čo sa preskúmať dá a „zapneme si“ vo svojich premostených „hemisférach“ celostný program. Odpojíme sa od ezoterického gulášového slovníka a budeme sa snažiť veci povedať tak, aby nám rozumeli ľudia nášho okolia. Právo hovoriť má každý, to je patrí k základom našej slobodnej duchovnej podstaty. Avšak vzhľadom na ďalšiu – a to vedomeckú tradíciu rodného duchovna (kultúry) - vytvoríme zvláštny priestor pri poradnom ohni pre tých, ktorí sa vecami denne zaoberajú a pripravili si výstup, alebo ich slová, či piesne prídu bez zvláštnej prípravy. Prehovoria napríklad k veci prírodných a domácich pôrodov tí, ktorí im napomáhali, alebo – podobne to bude v prípade novodrevných umení a iných vecí. Máme teda do istej miery viac znalostný, ako názorový kľúč – okrem toho, že je to stretnutie duchovno – rozjímavé, je aj pracovné – aj duchovno sa vo veci hĺbania a skúmania môže javiť ako práca. Samozrejme, vítaný je každý človek s úprimným záujmom o prebúdzanie rodného ducha v sebe a v okolí, bez ohľadu na to, do akej miery sa s tým denne stretáva. Je teda zjavné, že vítaní sú aj hostia z rôznych okruhov (skupín) so záujmom pre vec. Pri spoločnom ohni dáme miesto rôznym uhlom pohľadu a poradíme sa o ďalšom postupe.

 

Predpokladáme teda, že vyslovíme viac slov, ako na devínskych budeniach. Teraz ide o to, aby sme sústredili silu v našom vnútornom kruhu a kruhoch a stmelili túto silu do činorodého diania, pretože – ako je známe z práce Ľudovíta Veleslava, ktorému vďačíme sa ustanovenie spisovnej slovenčiny, čin nás oslobodzuje. Je doba činov, bytosti. Ak túto dobu prechrápeme, nemáme nárok na prežitie. Preto budenie.

 

Preto budenie. A prečo vo vedomeckom stredisku? Lebo je to tak priestorovo, duchovne i živovo výhodné. Je to teraz tak dobré. Na medzu majú tak ďaleko ľudia zo západného, ako aj z východného Slovenska a navyše – až tak ďaleko to asi nie je, keď si už zajednali účasť ľudkovia z Brna, Prahy a ďalších vzdialenejších miest. Už nevolajte, netreba sa ohlasovať. Jednoducho príďte. A pripravte sa vrámci svojich možností.

 

Ako sa pripraviť? Vezmite si veci na prežitie. Spací vak, alebo deku, hrnček , misku a lyžicu, nožík a tak. Kto chce stan, pomôž že si sám. Budú nejaké miesta v prístreškoch, ale nevieme povedať presne , koľko.

 

Pôst. Už nejedzte mäso a ak ste jedli, tak nejedzte múčne a cestovinové veci ani syry ani vajcia. Skrátka zmenšite si objem brušnej dutiny a navyše ho odľahčite. Neberte na medzu pálenku, ak chcete na sobotnú slávnosť priniesť potužinu, tak medovinu alebo dobré domáce víno, či inú prírodnú skvašeninu v prijateľnej miere, ktorú otvoríte až po obetnom obrade. Na obetný obrad môžete priniesť kruhový koláč, domáci chlieb, prípadne vydymovacie posvätné bylinky , či smrekovú živicu. Prineste tiež, kto môže, vodu zo svojho prameňa. Vody zlejeme a vymeníme do fľašiek s vodou, ktorú nám priniesli vedomci z iných svetadielov.

 

Nemusíte na seba vešať zakúpené amulety, ak si dokončíte na košeli, či šatách svoju čarovnú výšivku. Vetvička, či viazanička lúčnych kvietkov, či liečivých bylín na ceste vyprosená, či nájdené pero z vtáka môže prísť vhod nielen na obetnom obrade, ale aj na divotancovačke.

 

Kto čaká s menom v srdci na obrad prijatia, nech príde.

 

Ak bude potrebný obrad posvätenia novorodeniatok, uskutočníme ho.

 

Príprava na obrad napojenia na duchovno predkov je dôležitá. Každý má nejaké vedomstvá o svojich predkoch a prapredkoch. Ak je ich málo, opýtajte sa predkov na prapredkov. Hlavne na veci, ktoré súvisia s dušou a vedomstvom. Hľkadajte zlaté nite, ktoré vám môžu pomôcť pri napojení sa na dobré veci. Rodná niť, rodný strom má svoje korene. Nájdite v nich to, čo budete môcť pri obradnom ohni pochváliť.

 

Na stretnutí privítame, keď si prinesiete koncovky, doby a iné hudobné nástroje cesty. Stráne sú veľké, čarovné. Nakoniec zídeme sa pri ohni a zhudobníme sa spolu.

 

Na stretnutie nevyberáme žiadne vstupné. Kto chce, zloží sa s nami na spoločnú stravu. Kto chce podporiť činnosť strediska, toho tiež neodmietneme.

 

Pri spoločnom ohni snáď budú aj divotance. Ak sa v nich mihne sila turoňa, chriapy, či iné pôvodné a tradičné znázornenia divov, posilní to čaro kruhu.

 

Kto cíti vystaviť svoje diela v prístreškoch, bude vítaný. Aj ten, kto prinesie na predaj alebo výmenu veci súvisiace s novodtrevným umením, či duchom (hudobné nosiče, ocieľky na obradné zapaľovanie ohňa, koberčeky na 4 živly, novodrevné odevy a iné veci prírodného pôvodu a umenia, ktoré nie sú z veľkovýroby)

 

Bytosti, je čas.

Živa na cestu!

Ž.Slav

 

Ubytovanie na Medzi v prístrešku alebo pod osikou, hrabom alebo Brezou - zdarma

Pre menej otužilých - Penzión Kokavka 047 429 31 35

podrobne TU

 

hlavná stana